Constructorii Catedralilor

10:14 0 Comments A+ a-

„ÃŽn răstimpul a trei secole, de la 1050 la 1350, FranÅ£a a extras milioane de tone de piatră pentru a înălÅ£a 80 de catedrale, 500 de biserici mari ÅŸi câteva zeci de mii de biserici parohiale. ÃŽn aceste trei secole, FranÅ£a a pus în miÅŸcare mai multe blocuri de piatră decât Egiptul în oricare perioadă din istoria sa – cu toate că marea piramidă are ea singură un volum de 2 500 m3. FundaÅ£iile marilor catedrale coboară până la zece metri adâncime – adică nivelul mediu al unei staÅ£ii de metrou parizian – alcătuind în unele cazuri o masă de piatră tot atât de considerabilă ca partea vizibilă de deasupra solului. ÃŽn Evul Mediu există câte o biserică pentru fiecare 200 de locuitori”.

Cu aceste cuvinte îşi începea cartea sa Constructorii catedralelor – tradusă la noi cu titlulConstructorii goticului – Jean Gimpel. Tot el a scris o altă carte – tradusă ÅŸi aceasta – despre „revoluÅ£ia industrială a Evului Mediu”. ÃŽn fond, ÅŸi apariÅ£ia goticului a fost tot o revoluÅ£ie. ÃŽn 1968, la Paris, a fost organizată, sub patronajul lui André Malraux, o impresionantă expoziÅ£ie „Europa gotică”. Pentru că goticul a fost cel mai răspândit stil artistic al Evului Mediu. Puternice influenÅ£e au ajuns până în cele două ţări române extracarpatice.

Dar cum s-a produs „revolutia gotică”? La începutul secolului XII, societatea feudală occidentală intrase într-o perioadă de tranziÅ£ie. Lumea se schimba. Vechii nevoi de solidaritate ÅŸi autoritate – princiară pe plan politic, paternă pe plan social –, căreia îi corespundea, arhitectural, atât de bine stilul romanic, îi ia locul aspiraÅ£ia către ruperea constrângerilor. Burghezul nu mai are nevoie de autoritatea paternă a nobilului, care îi ia sub formă de taxe câştigul său. La rândul lor, principii, ca să frângă rezistenÅ£ele ÅŸi suveranităţile ce le fărămiÅ£au stăpânirea, vor o lume mai bine structurată, pe verticală, nu pe orizontală. Nu întâmplător, prima capodoperă gotică a fost bazilica regală de la Saint Denis. AceeaÅŸi nevoie de autonomie ÅŸi în sânul familiei, unde copiii încep să se bucure de o anume independenţă economică, iar soÅ£ul nu mai are decât gestiunea bunurilor soÅ£iei sale, de care dă socoteală.

Tuturor acestora le corespunde goticul, cu avântul său pe verticală, cu privilegierea luminii în locul umbrei. Sau, cum spunea Ervin Panofsky, teologii vor acorda mai multă importanţă „luminilor Noului Testament care se opune tenebrelor ÅŸi legilor oarbe evreieÅŸti”.

„Cruciada catedralelor” – ce îşi are originea în încă pioÅŸenia omului care se transforma din medieval în modern – a declanÅŸat o adevărată competiÅ£ie pentru recorduri: cât mai înalt, cât mai sus, cât mai mare. Apoi, într-o bună zi, undeva pe la sfârsitul secolului XIII, entuziasmul a scăzut considerabil. CredinÅ£a nu mai este aceeaÅŸi. Vin ciuma, războiul de 100 ani. ÃŽn Germania, neatinsă de război, suflul se menÅ£ine încă o vreme. Goticul îşi terminase însă rosturile.

Pentru ridicarea acelor construcÅ£ii cereÅŸti, ce au uimit atunci ÅŸi uimesc ÅŸi astăzi, a fost nevoie ÅŸi de acea „revoluÅ£ie industrială a Evului Mediu”, chiar dacă denumirea este discutabilă.

Picture
Cine erau donatorii?

Construcţia unei biserici era opera mai multor contribuabili. Aceştia puteau fi credincioşi, oameni ai Bisericii sau confrerii al căror scop de constituire era chiar acela de a contribui la terminarea construcţiei. Când sanctuarul respectiv poseda relicve preţioase care atrăgeau mulţi pelerini, donaţiile lor reprezentau un aport substanţial.

O altă sursă erau indulgenţele vândute pentru răscumpararea păcatelor. Erau cazuri în care regii trimiteau scrisori către prelaţii din regatul lor, prin care le cereau să contribuie financiar la asemenea proiecte. Alteori erau folosiţi bani proveniţi din impozite.

ÃŽn unele cazuri, marii nobili care aveau multe păcate să-ÅŸi reproÅŸeze, Å£ineau să se „cureÅ£e” prin donaÅ£ii generoase către o catedrală în curs de construcÅ£ie. ÃŽn altele exista dorinÅ£a de a-ÅŸi vedea contabilizată contribuÅ£ia la un bun public, vanitatea, presiunea socială dar ÅŸi interesul dintr-un motiv sau altul.

Şi după ce se reuşea strângerea fondurilor necesare pentru începerea lucrărilor se putea da semnalul de pornire.

Picture
Cât timp dura şantierul?

ÃŽn afara perioadelor în care aveau loc războaie, ritmul lucrărilor de pe ÅŸantier varia în funcÅ£ie de nivelul mijloacelor de finanÅ£are. Dar în cazul în care acestea existau în măsură suficientă, constructorii puteau lucra destul de repede, căci tehnicile de construcÅ£ie ÅŸi de organizare a muncii din perioada „gotică” le permiteau acest lucru. Astfel, catedrala de la Montpellier, care are o suprafaÅ£a de 1 500 m2, a fost terminată în trei ani (1263-1266). Dar, în general, construcÅ£ia unei catedrale dura câteva zeci de ani, ba chiar ÅŸi câteva secole. Acest lucru explică de ce la un acelaÅŸi edificiu pot exista părÅ£i cu stiluri diferite ce corespund epocilor în care au fost construite. O amprentă importantă au lăsat-o ÅŸi progresul tehnic, constructorii ce s-au perindat pe ÅŸantier cu metodele, obiceiurile ÅŸi gusturile lor.

Sunt şi construcţii care nici până în ziua de azi nu sunt terminate definitiv. Mereu mai apare câte ceva de făcut sau rectificat la ele. Cazul cel mai renumit îl constituie Domul din Köln.

Pe locul unde se ridica astăzi Domul a, existat înainte un lăcaÅŸ de cult, care data din 313 d.C. Acesta a fost înlocuit în secolul IX de o nouă construcÅ£ie, terminată în 870 ÅŸi numită „Domul Vechi”. Epoca gotică impune însă schimbarea, ÅŸi astfel, la 15 august 1248, se pune piatra de temelie a noii catedrale gotice.

Actuala înfăţişare a Domului a rezultat după două perioade de construcţie. Prima a început în 1248 şi s-a terminat în 1560, când clădirea a fost acoperită, iar restul lucrărilor sistat. Aproape patru secole va rămâne construcţia astfel, urmând ca lucrările să fie reluate odată cu reconsiderarea artei medievale, respectiv a celei gotice de către romantism. În anul 1842, regele Prusiei, Friedrich Wilhelm IV, dă semnalul de reîncepere a lucrărilor. După nici patru decenii, în 1880, se pune ultima piatră la turnul de sud. După 632 ani, construcţia Domnului se încheie. Şi ea reprezintă un monument cu o arhitectură unitară, datorită faptului că toate lucrările au respectat pe cât s-a putut planurile iniţiale.

Perioada în care Domul a rămas intact a durat foarte puÅ£in, căci deja pe la 1900 apar primele stricăciuni provocate de intemperiile vremii. Apoi, în timpul celui de-al doilea război mondial, 14 bombe îi distrug bolta, stricăciuni apărând ÅŸi la exterior. Dar chiar ÅŸi în timp de pace se lucrează în permanenţă la menÅ£inerea frumuseÅ£ii sale, din cauza poluării mediului care afectează clădirea destul de mult. De fapt, de mult timp la Köln circulă o vorba : „ÃŽn momentul în care se va termina Domul, va veni sfârÅŸitul lumii”.

O importanţă majoră în desfăşurarea lucrărilor au avut-o tipul şi provenienţa materialelor.

Picture
De unde veneau materialele?

Ele erau câteodată furnizate de donatori, proprietari de cariere sau de păduri. Starea proastă a drumurilor impunea utilizarea de preferinţă a căilor fluviale şi, câteodată, a celor maritime. Aceasta a fost cazul câtorva catedrale din Anglia, executate din piatră extrasă din nord-estul Franţei sau din Normandia. După cel de-al doilea război mondial, pentru a repara ravagiile suferite de bisericile din Marea Britanie, s-a adus din nou piatră din Normandia. Şi în Ile-de France, bisericile au profitat de o densă reţea fluvială ce facilita legătura între cariere şi şantiere; de fapt peste tot unde configuraţia geografică permitea acest lucru, transporturile pe apă au jucat un rol important.

Dar oricum vor fi fost aduse materialele, preÅ£ul transportului, de multe ori crescut de taxele de pe parcurs, era foarte mare, sporind uneori ÅŸi de ÅŸase ori costul pietrei. Acest lucru a dus la apariÅ£ia atelierelor de cioplit piatră în cadrul carierelor, astfel reuÅŸindu-se reducerea la jumătate a greutăţii transportate faţă de cea a blocurilor brute. Utilizarea pietrei „pregătite” a accentuat dezvoltarea metodelor de geometrie ÅŸi stereotomie, indispensabile pentru prelucrarea în avans a pietrei, ca ÅŸi dezvoltarea standardizării ÅŸi reducerea numărului de modele pentru piatra de prelucrat.

Lemnul circula mai uşor decât piatra, el putând să plutească, dar presiunea asupra pădurilor a fost atât de mare datorită creşterii demografice şi a dezvoltării oraşelor, încât bucăţile de dimensiuni mari au devenit dificil de găsit. În însemnările abatelui Suger despre ridicarea bazilicii de la Saint-Denis se considera un miracol faptul că au fost găsiţi doisprezece arbori identici în aceeaşi pădure, din care s-au putut face grinzi pentru construcţie. În scrierile hagiografice se găsesc descrise minuni care erau atribuite sfinţilor. Este menţionat Sf. Yves, care a alungit lemnul prea scurt pentru a putea fi folosit la grinzi. În alte ţări s-a recurs la importuri. Astfel, în Anglia s-a adus lemn din Scandinavia şi Germania de Nord.

Această situaţie a avut şi părţile ei bune, căci astfel constructorii au fost nevoiţi să reducă folosirea lemnului. Şi această economie se putea realiza cel mai uşor la schelele ce erau folosite pe şantiere, prin reutilizarea lemnului. Lipsa arborilor de dimensiuni mari s-a repercutat şi asupra diametrelor trunchiurilor folosite la construcţia şarpantelor. Dar micşorarea acestora a atras după sine şi o îmbunătăţire a tehnicii, astfel putându-se realiza bolţi de înălţimi mult mai mari.

Dimensiunea şi calitatea acestor construcţii depindea, ca şi în ziua de azi, de cei ce lucrau la ele.

Picture
Cine lucra pe ÅŸantier?

Mâna de lucru era asigurată în principal de profesionişti, dar se mai întâmpla ca la lucrări unde trebuiau efectuate doar manevre (transportul pietrelor, al mortarului, al pieselor de şarpantă sau al apei) să fie folosite persoane venite benevol pe şantier. Gestul lor era astfel cunoscut, lucru care le îmbunătăţea imaginea, totul contribuind la salvarea sufletului lor şi la atragerea altora, dornici să le imite exemplul.

Unele activităţi se întindeau pe mai multe generaÅ£ii. De aceea trebuia realizată unitatea lucrărilor de-a lungul întregii perioade ÅŸi, în acelaÅŸi timp, trebuiau preluate ÅŸi noutăţile tehnice ÅŸi artistice apărute între timp, astfel încât construcÅ£ia să rămână un organism viu. Astfel a apărut o organizaÅ£ie, care a devenit cunoscută – în special în sec. XIX – sub numele de Bauhütte. Izvoarele din sec. XII ÅŸi XIII nu spun prea multe despre alcătuirea acestor organizaÅ£ii, dar în scrieri de la sfârÅŸitul Evului Mediu se află mult mai multe amănunte despre activitatea lor în timpul construcÅ£iei marilor catedrale. Sarcinile lor nu erau numai de natură tehnică ÅŸi artistică. Trebuiau să se ocupe ÅŸi de toată partea financiară ÅŸi să introducă în activitatea lor ierarhia socială din vremurile acelea. Astfel, regele participa la acest proces ca ÅŸi zilierul sau celelalte pături sociale ce se aflau între ei.

Coordonarea sincronă a activităţilor era realizată de un meÅŸter care se remarcase prin calităţile sale profesionale ÅŸi prin spiritul său organizatoric ÅŸi de comandă. Acesta era de obicei un pietrar sau zidar care lucrase deja la alte construcÅ£ii ÅŸi avea o experienţă acumulată. MeÅŸterii se numărau printre personalităţile vremii, având de multe ori relaÅ£ii de prietenie cu episcopii sau regii cu care lucrau împreună la finanÅ£area ÅŸi chiar la proiectarea clădirii. Un meÅŸter avea în general echipa sa cu care se deplasa de pe un ÅŸantier pe altul, urmându-l. Câteodată rămâneau mai mulÅ£i ani pe acelasi ÅŸantier. ÃŽn timpul sezonului rece, munca încetinea sau se oprea definitiv, iar muncitorii erau trecuÅ£i în atelier, unde ciopleau piatra în avans, trasau ÅŸi tăiau lemnul de ÅŸarpantă. Metodele apărute în perioada gotică permiteau acest sistem de „prefabricare”.

Persoana care avea privirea de ansamblu asupra a tot ce se construia pe ÅŸantier era ceea ce noi numim azi „arhitectul”. Acesta controla personal lucrul la proiectele sale ÅŸi se afla în strâns contact cu sculptorii în piatră ÅŸi în lemn ÅŸi cu pictorii. Arhitectul era un om de lume, care călătorise mult ÅŸi deseori era ÅŸi foarte cultivat, astfel încât se bucura de un prestigiu social foarte mare. Din această cauză, în special de la jumătatea secolului XIII, încep să apară în diverse construcÅ£ii inscripÅ£ii evocând numele principalului responsabil pentru lucrare – arhitectul. Astfel, la Reims, pe piatra funerară a arhitectului Hugues Libergié, mort în 1267, ni se reaminteÅŸte că el a început construcÅ£ia bisericii Saint-Nicaise, iar lângă aceasta sunt reprezentate instrumentele sale de lucru: rigla, compasul ÅŸi echerul.

„Capul limpede” al tuturor activităţilor de pe ÅŸantier era încă un delegat al celui care dăduse comanda construcÅ£iei; o persoană competentă din punct de vedere tehnic, capabilă să facă toate calculele necesare ÅŸi să asigura plăţile. Acesta putea fi un călugăr, un fost cleric sau un laic, care câteodată îşi asuma chiar ÅŸi o funcÅ£ie analoagă cu cea a unui arhitect.

Puţini dintre muncitori erau angajaţi acolo unde locuiau. Cei mai mulţi dintre ei mergeau în grup de pe un şantier pe altul, aflând de posibilităţile de angajare din zvonuri, de la călători sau de la organizaţiile de solidaritate între muncitori. Asemenea organizaţii existau la acea vreme deja în Germania şi Italia. Autorităţile laice şi religioase care comandau lucrarea nu vedeau însă cu ochi prea buni aceste lucruri, care puteau da naştere la acţiuni colective şi puteau creşte costul mâinii de lucru. De multe ori autorităţile au încercat să le reprime. În 1189, Conciliul de la Roma interzicea asemenea asociaţii, iar în 1326, un decret al Conciliului de la Avignon denunţa asociaţiile, ligile şi societăţile de ajutor reciproc nerecunoscute oficial drept confrerii religioase. În schimb, pentru a creşte entuziasmul muncitorilor de pe şantiere, le erau oferite numeroase avantaje: 52 de duminici erau libere, iar lucrul se oprea sâmbăta la amiază. Sărbătorile reprezentau aproximativ 30 zile pe an. Ziua de lucru urma traiectoria soarelui: iarna se lucra în medie 8,45 ore, iar vara câte 12,15 ore, cu pauze pentru băut şi odihnă.

Munca pe care o prestau era uşurată sau îngreunată de ustensilele folosite.

Picture
Care erau uneltele?

Muncitorii dispuneau pe ÅŸantier de un echipament de ridicare pornind de la simplul troliu acÅ£ionând asupra unei corzi ce trecea peste un scripete susÅ£inut de un stâlp, până la macaraua pivotantă care permitea ridicarea de greutăţi importante, datorită unei sau mai multor „roÅ£i de veveriţă”, acÅ£ionate din interior de oameni; roÅ£i ce antrenau un ax pe care se înfăşura cablul ce susÅ£inea sarcina. A apărut ideea ca la transportul pe pante line să se înlocuiască cu o roată una dintre cele două persoane care transportau încărcătura – pietre sau mortar – cu un fel de targă, astfel apărând roaba.

Utilajele muncitorilor nu erau foarte diferite de cele care se folosesc în zilele noastre pe şantierele mici: ciocanul, mistria, lopata, dalta, spitul, foarfeca, fierăstrăul, burghiul, rindeaua etc. Nici instrumentele tâmplarilor şi cele ale pietrarilor nu se deosebeau mult de cele folosite în ziua de azi; rigla, firul cu plumb, echerul, compasul şi nivela (cu o formă diferită faţă de nivelele cu bulă folosite azi). La eşafodaje erau folosite piese de lemn decojit recent, iar uneori bucăţile de ramuri erau valorificate pentru a susţine schelele orizontale pe care cleionajele formau pasarele de circulaţie. Asamblarea lor era asigurată cu ajutorul frânghiilor, aşa cum se făcea nu cu mult timp în urmă pe şantierele neechipate cu ţevi metalice industriale. Pe măsură ce se ridicau pereţii, eşafoadele se sprijineau pe ei. Găurile neastupate ale schelelor în multe din zidurile epocii romanice atestă această practică care s-a perpetuat până în epoca gotică.

Masivele bolÅ£i romanice necesitau o mare cantitate de lemn. La sistemul gotic existau la exterior schele ce susÅ£ineau nervurile ÅŸi care erau reutilizate; compartimentările nu necesitau decât cofraje sumare de care te puteai dispensa la partea inferioară a bolÅ£ilor, la nivelul „ruperii”, acolo de unde porneau diferitele nervuri. Schelele se sprijineau pe pereÅ£i, deasupra locului de unde începeau bolÅ£ile, iar eÅŸafodajele pe care lucrau muncitorii se sprijineau pe ambele părÅ£i ale pereÅ£ilor, căci datorită marii înălÅ£imi a bolÅ£ilor catedralelor ÅŸi Å£inând cont de întinsa suprafaţă acoperită a edificiilor, ar fi fost nevoie de păduri întregi pentru a construi eÅŸafodajele de la bază, de la nivelul solului. Accesul la aceste eÅŸafodaje se făcea pe niÅŸte scări în spirală construite odată cu zidurile, scări care se regăsesc în toate catedralele.

Datorită faptului că ridicarea acestor edificii dura chiar mai multe generaţii, ar fi cazul să ne ocupăm şi de desfăşurarea lucrărilor.

Care erau marile etape ale construcţiei?

Punerea primei pietre a unei catedrale constituia obiectul unei ceremonii la care participa episcopul sau arhiepiscopul respectiv. Dar în multe cazuri se utilizau deja fundaÅ£ii existente. Astfel, la Chartres, se pot observa substructurile a patru catedrale succesive construite una în interiorul celeilalte – ca păpuÅŸile ruseÅŸti –, din vremea merovingienilor ÅŸi până în sec. XIII. ConstrucÅ£ia începea cu corul – altarul, căci acest lucru permitea, chiar înainte de terminarea totală a navei, Å£inerea slujbelor. Planul general al unei biserici respecta forma unor figuri geometrice precise, simple ÅŸi uÅŸor de trasat pe sol, care formau un cadru general ce putea fi apoi împărÅ£it pentru a obÅ£ine poziÅ£ionarea fiecărui element din biserică: corul cu altarul, transeptul, navele ÅŸi celelalte elemente. Dar era posibil ca de-a lungul anilor, datorită faptului că fiecare echipă de constructori care s-a succedat avea ideile ÅŸi obiceiurile sale, instrumentele sale de măsură, planul original să se deformeze câteodată mai mult sau mai puÅ£in.

După ce erau ridicate zidurile, se monta şarpanta, chiar înainte de a construi bolta. Acest lucru permite ca partea construită să fie acoperită, astfel că lucrurile puteau continua în interior, la adăpost de intemperii. Acest lucru era o condiţie sine qua non în regiunile ploioase, unde s-a născut stilul gotic, căci mortarele de var folosite se uscau foarte încet, iar aversele ce ar fi căzut pe bolţi le-ar fi făcut să pice. Pe de altă parte, pe şarpante se montau mecanismele de ridicare a materialelor pentru bolţi. În plus, şarpantele asigurau, în lipsa bolţilor, o legătură între pereţii laterali ai edificiului, expuşi la presiunea vântului, şi aveau în acelaşi timp şi rolul de a se opune presiunii arcelor butante ce ar fi trebuit să preia presiunea datorată bolţilor. Căile de circulaţie verticale utilizate de muncitori se ridicau o dată cu pereţii, căci scările erau încorporate acestora din urmă. Construind contraforturile şi arcele butante, se amenajau şi pasarele în jurul acoperişului pentru a permite întreţinerea acestuia şi a facilita lupta împotriva incendiilor.

Construcţia, sau cel puţin partea prevăzută a fi terminată, ajungând la final, avea loc o ceremonie de sfinţire a edificiului şi deschiderea acestuia pentru credincioşi.