Statutul femeii in evul mediu
Statutul social În evul mediu regimul juridic al femeii şi modul în care este privită aceasta în cadrul societăţii se deosebeşte în multe privinţe de cel din societatea antică. Femeia nu mai este o simplă anexă sau un bun aflat în proprietatea capului familiei, în urma suprimării dreptului de tutelă de către împăratul bizantin Iustinian. De asemenea, ea devine proprietara unor bunuri, pe care, dacă doreşte, le poate înstrăina. Femeia din clasele nobiliare poate deţine chiar bunuri funciare (feuduri), în situaţia în care le-a moştenit. În Anglia, cunoscută prin instaurarea unor drepturi civile încă din primele secole ale mileniului II, o femeie (aparţinând clasei nobiliare sau burgheziei) poate chiar beneficia de drepturi juridice: transmiterea averii prin testament, posibilitatea de a participa la acţiuni juridice.
Poligamia a fost condamnată explicit de către Biserică relativ târziu. Din clipa în care a devenit normă juridică declararea consimţământului de ambii parteneri, situaÅ£ia femeii se schimbă ÅŸi la nivelul mentalităţii. Căsătoria reprezintă în evul mediu modalitatea, mai ales pentru femeile care nu aparÅ£in claselor avute, de a se integra în viaÅ£a activă – diverse munci alături de soÅ£ii lor – sau în viaÅ£a socială, putând desfăşura activităţi care necesită răspundere juridică. ÃŽn evul mediu, în Europa Occidentală, participarea femeilor la activităţile meÅŸteÅŸugăreÅŸti este frecventă. Sunt cunoscute multe corporaÅ£ii meÅŸteÅŸugăreÅŸti în care prezenÅ£a femeilor este majoritară.
În mediul rural, activitatea femeii este deosebit de intensă, chiar în grad superior bărbaţilor, pentru procurarea celor necesare traiului cotidian: ea participă la munci agricole şi gospodăreşti.
Poligamia a fost condamnată explicit de către Biserică relativ târziu. Din clipa în care a devenit normă juridică declararea consimţământului de ambii parteneri, situaÅ£ia femeii se schimbă ÅŸi la nivelul mentalităţii. Căsătoria reprezintă în evul mediu modalitatea, mai ales pentru femeile care nu aparÅ£in claselor avute, de a se integra în viaÅ£a activă – diverse munci alături de soÅ£ii lor – sau în viaÅ£a socială, putând desfăşura activităţi care necesită răspundere juridică. ÃŽn evul mediu, în Europa Occidentală, participarea femeilor la activităţile meÅŸteÅŸugăreÅŸti este frecventă. Sunt cunoscute multe corporaÅ£ii meÅŸteÅŸugăreÅŸti în care prezenÅ£a femeilor este majoritară.
În mediul rural, activitatea femeii este deosebit de intensă, chiar în grad superior bărbaţilor, pentru procurarea celor necesare traiului cotidian: ea participă la munci agricole şi gospodăreşti.
Femeia ca ideal cavaleresc Evul mediu occidental consacră, în bună măsură sub influenţa Orientului, statutul social al femeii din aristocraţie ca subiect al unui sentiment deosebit, necunoscut până atunci: adoraţia şi devotamentul bărbatului, care îşi pune întreaga fiinţă şi semnele nobleţei sale (armele) în slujba femeii iubite. Curtenia, ca ideal cavaleresc, şi idealizarea femeii în literatura trubadurilor reprezintă elementele cele mai importante ale schimbării mentalităţii.