Calatori si calatorii in Evul Mediu
Călătoriile medievale. Călătoria reprezintă pentru omul medieval unul dintre elementele esenÅ£iale ale vieÅ£ii, nu atât prin frecvenÅ£a cu care se produce (societatea medievală este mai degrabă statică), cât prin tentaÅ£ia pe care o reprezintă. Cu excepÅ£ia negustorului, obligat să se deplaseze prin natura îndeletnicirii sale, omul medieval (ţăran, orăşean, dar ÅŸi nobil) este mai degrabă sedentar. El cunoaÅŸte cel mai mult împrejurimile locului unde s-a născut. Dar ispita (combinată cu spaima) pe care o stârneÅŸte necunoscutul este extraordinară. Ea se asociază, în mentalitatea impregnată de religios a omului medieval, cu descoperirea “cetăţii lui Dumnezeu” ÅŸi parcurgerea drumurilor lui Isus ori a peregrinărilor apostolilor săi.
Călătoriile omului medieval sunt aÅŸadar pelerinaje de penitenţă (la locurile sfinte, la marile centre de rugăciune – la acestea participând, potrivit specificului confesiunii, atât creÅŸtinii, cât ÅŸi musulmanii) sau în speranÅ£a vindecării (prin atingerea relicvelor sfinte).
Alte călătorii sunt cele strict funcÅ£ionale: sunt cele pe care le întreprind suveranii. Carolingienii nu aveau o reÅŸedinţă stabilă, ÅŸi nici primii regi care au întemeiat dinastiile feudale din Europa. Ei îşi controlează vasalii, împart dreptatea sau primesc jurământul de vasalitate deplasându-se mereu. NumeroÅŸii slujbaÅŸi regali – perceptori, juriÅŸti, curieri – îşi îndeplinesc obligaÅ£iile călătorind prin tot regatul.
Există însă ÅŸi călătoria ca mod de viaţă, nomadismul. Evul Mediu timpuriu cunoscuse valuri de migratori “barbari”. Ultimii – ÅŸi cei mai teribili - nomazi ai Evului Mediu au fost mongolii, care au pus în pericol existenÅ£a formaÅ£iunilor politice din Europa Răsăriteană până în secolul al XV-lea.
În sfârşit, un tip aparte de călătorii aparţine popoarelor de navigatori. În Evul Mediu, precum fenicienii în Antichitate, oamenii nordului (vikingii, normanzii) se avântă pe fluvii şi mări în căutarea prăzii sau a aventurii.
Mari călători. Vikingii trăiau în Iutlanda (Danemarca) ÅŸi Scandinavia. Ei au fost printre cei mai mari exploratori ai Evului Mediu. La Răsărit ei au deschis un drum comercial care unea Marea Baltică de Constantinopol (“drumul de la varegi la greci”). Spre apus, navigând pe corăbiile lor uÅŸoare ÅŸi manevrabile (drakkare), au descoprit Islanda, Groenlanda ÅŸi Canada, ajungând cu o jumătate de mileniu înainte de Columb în America. Marea lor descoperire a fost însă uitată.
Giovanni del Pian di Carpine (da Pian del Carpine) a călătorit, trimis de papă într-o ambasadă, la hanul mongolilor (1245-1247). Îndurând oboseala unui drum lung, el a ajuns în oraşul reşedinţă al marelui imperiu la Karakorum, în inima Asiei. Însemnările sale, care descriu întâmplările călătoriei, obiceiurile popoarelor şi locurile văzute, au mărit considerabil orizontul de cunoaştere al contemporanilor.
Călătoriile omului medieval sunt aÅŸadar pelerinaje de penitenţă (la locurile sfinte, la marile centre de rugăciune – la acestea participând, potrivit specificului confesiunii, atât creÅŸtinii, cât ÅŸi musulmanii) sau în speranÅ£a vindecării (prin atingerea relicvelor sfinte).
Alte călătorii sunt cele strict funcÅ£ionale: sunt cele pe care le întreprind suveranii. Carolingienii nu aveau o reÅŸedinţă stabilă, ÅŸi nici primii regi care au întemeiat dinastiile feudale din Europa. Ei îşi controlează vasalii, împart dreptatea sau primesc jurământul de vasalitate deplasându-se mereu. NumeroÅŸii slujbaÅŸi regali – perceptori, juriÅŸti, curieri – îşi îndeplinesc obligaÅ£iile călătorind prin tot regatul.
Există însă ÅŸi călătoria ca mod de viaţă, nomadismul. Evul Mediu timpuriu cunoscuse valuri de migratori “barbari”. Ultimii – ÅŸi cei mai teribili - nomazi ai Evului Mediu au fost mongolii, care au pus în pericol existenÅ£a formaÅ£iunilor politice din Europa Răsăriteană până în secolul al XV-lea.
În sfârşit, un tip aparte de călătorii aparţine popoarelor de navigatori. În Evul Mediu, precum fenicienii în Antichitate, oamenii nordului (vikingii, normanzii) se avântă pe fluvii şi mări în căutarea prăzii sau a aventurii.
Mari călători. Vikingii trăiau în Iutlanda (Danemarca) ÅŸi Scandinavia. Ei au fost printre cei mai mari exploratori ai Evului Mediu. La Răsărit ei au deschis un drum comercial care unea Marea Baltică de Constantinopol (“drumul de la varegi la greci”). Spre apus, navigând pe corăbiile lor uÅŸoare ÅŸi manevrabile (drakkare), au descoprit Islanda, Groenlanda ÅŸi Canada, ajungând cu o jumătate de mileniu înainte de Columb în America. Marea lor descoperire a fost însă uitată.
Giovanni del Pian di Carpine (da Pian del Carpine) a călătorit, trimis de papă într-o ambasadă, la hanul mongolilor (1245-1247). Îndurând oboseala unui drum lung, el a ajuns în oraşul reşedinţă al marelui imperiu la Karakorum, în inima Asiei. Însemnările sale, care descriu întâmplările călătoriei, obiceiurile popoarelor şi locurile văzute, au mărit considerabil orizontul de cunoaştere al contemporanilor.
Marco Polo, născut la VeneÅ£ia, a fost călătorul cu cea mai mare faimă în Europa înainte de marile descoperiri geografice. ÃŽmpreună cu tatăl ÅŸi cu unchiul său au plecat în călătorie în 1271, ajungând la reÅŸedinÅ£a marelui han, ce se găsea pe locul Beijingului de astăzi. ÃŽn China a îndeplinit mai multe misiuni încredinÅ£ate de conducătorul mongol, cunoscând bine această Å£ară. Aici l-au impresionat arhitectura ÅŸi oraÅŸele – mult mai mari decât cele din Europa -, drumurile bine intreÅ£inute, folosirea de către localnici a bancnotelor de hârtie. La întoarcere a ocolit Asia pe mare vizitând Indonezia, Ceylonul ÅŸi Persia (1291-1294). Celebra “Carte a minunilor lumii” sau “Cartea călătoriilor”, în care Marco Polo îşi descria călătoria, a devenit în secolele următoare lucrarea de căpătâi a marilor navigatori ÅŸi exploratori.
Afanasi Nikitin a fost un negustor rus care a explorat India ÅŸi ţările învecinate (1466-1472). A scris “Călătorie peste trei mări”, izvor preÅ£ios de informaÅ£ii asupra ţărilor vizitate.
Cum se călătoreÅŸte. Călătoriile pun în faÅ£a celor care pornesc la drum o serie întreagă de probleme. Cele mai multe sunt legate de primejdiile pe care trebuie să le înfrunte drumeÅ£ii. Atacurile tâlharilor, condiÅ£iile precare pe care le oferă drumurile, capriciile vrenii (ploi, ninsori, inundaÅ£ii, furtuni pe mare), animalele sălbatice gata de pradă, toate acestea reprezintă obstacole cărora călătorii trebuie să le facă faţă. Mijloacele de transport – atelaje cu cai, corăbii etc – sunt tributare condiÅ£iilor ÅŸi dezvoltării tehnicii ÅŸi comerÅ£ului.
Cunoaşterea lumii se realizează progresiv, instrumentele cele mai întrebuinţate fiind hărţile celor trei continente cunoscute din Antichitate (Ptolemeu) şi descrierile geografice, pe baza cărora se realizează mapamondurile. Hărţile maritime, portulanele, se bazează pe informaţiile navigatorilor şi geografilor arabi, până în secolele XV-XVI, secolele marilor descoperiri geografice.
Afanasi Nikitin a fost un negustor rus care a explorat India ÅŸi ţările învecinate (1466-1472). A scris “Călătorie peste trei mări”, izvor preÅ£ios de informaÅ£ii asupra ţărilor vizitate.
Cum se călătoreÅŸte. Călătoriile pun în faÅ£a celor care pornesc la drum o serie întreagă de probleme. Cele mai multe sunt legate de primejdiile pe care trebuie să le înfrunte drumeÅ£ii. Atacurile tâlharilor, condiÅ£iile precare pe care le oferă drumurile, capriciile vrenii (ploi, ninsori, inundaÅ£ii, furtuni pe mare), animalele sălbatice gata de pradă, toate acestea reprezintă obstacole cărora călătorii trebuie să le facă faţă. Mijloacele de transport – atelaje cu cai, corăbii etc – sunt tributare condiÅ£iilor ÅŸi dezvoltării tehnicii ÅŸi comerÅ£ului.
Cunoaşterea lumii se realizează progresiv, instrumentele cele mai întrebuinţate fiind hărţile celor trei continente cunoscute din Antichitate (Ptolemeu) şi descrierile geografice, pe baza cărora se realizează mapamondurile. Hărţile maritime, portulanele, se bazează pe informaţiile navigatorilor şi geografilor arabi, până în secolele XV-XVI, secolele marilor descoperiri geografice.